Tulisan ini adalah hasil penterjemahan risalah kecil yang bertajuk:At Tawassul bi Al Awliya' wa As Solihin.Penulis memulakan risalahnya dengan memuji Allah Subhanahu wa Ta'ala dan berselawat ke atas nabi kemudian memulakan risalahnya.
Kesan daripada jauhnya para muslimin terhadap tuhan mereka
dan kejahilan mereka dalam agama di masa kini menyebabkan bercambahnya
syirik,bid’ah – bid’ah dan khurafat.Antara kandungan syirik yang tersebar
secara meluas adalah mengagungkan orang orang yang mereka namakannya sebagai
awliya’(wali wali) dan solihin(orang yang soleh),doa merekakepada selain Allah
dan ‘itiqhod(pegangan) mereka bahawa mereka(awliya’ & solihin) boleh memberi manfaat
dan mudharat.
Mereka mengagungkannya dan bertawaf di perkuburan mereka lalu mendakwa sesungguhnya mereka bertawassul(menggunakan perantaraan) untuk mencapai hajat dan menghilangkan kesusahan.Sekiranya mereka semua yang jahil ini kembali kepada Al Quran dan Al Sunnah serta mendalami apa yang datang dari kedua sumber ini tentang doa dan tawassul,pasti mereka akan mengetahui apa yang dimaksudkan dengan tawassul yang haqiqi dan yang disyari’atkan.
Sesungguhnya tawassul yang haqiqi lagi masyru’ adalah yang berada di atas jalan ketaatan kepada Allah dan RasulNya dengan melaksanakan ketaatan dan menjauhi keharaman,mengikut jalan mendekatkan diri kepada Allah dengan amal soleh dan memintaNya dengan asma’(nama nama)Nya dan ketinggian sifatNya,ini semua merupakan cara mendekatkan diri kepada Allah dan jalan yang membawa kepada rahmat dan keredhaanNya.
Adapun bertawassul kepada Allah dengan pergi ke kubur orang yang telah mati lalu tawaf di sekelilingnya,menyerahkan atau mempersembahkan nazar mereka,merebahkan badan di hadapan pintu kubur agar dipenuhi hajat mereka dan dihilangkan kesusahan,maka ini bukanlah tawassul yang masyru’ bahkan ia adalah kesyirikan dan kekafiran.Wal’iyazu billah.
Hujah sebahagian manusia menggunakan tawassul ‘Umar bin Al Khattab dengan ‘Abbas Radhiallahu’anhuma,maka sesunggungguhnya ‘Umar bertawassul dengan do’a ‘Abbas bukan dengan dirinya(‘Abbas).Tawassul dengan do’a seseorang bukannya dengan orang itu sendiri!!dengan syarat mestilah masih hidup kerana tawassul dengan do’a orang masih hidup merupakan sebahagian dari jenis tawassul yang masyru’ dengan syarat orang yang kita tawassul dengannya adalah orang yang soleh.
Bagaimana seseorang yang pergi ke kubur orang yang telah mati lalu meminta kepada Allah dengan keberkatannya dan meminta pertolongan darinya sedangkan orang itu setelah matinya tidak memiliki dirinya sesuatu pun.Si mati juga tidak mampu untuk memberi manfaat kepada dirinya inikan pula memberi manfaat kepada orang lain!!!Tidak mungkin bagi seseorang yang sihat aqal fikirannya untuk menetapkan bahawasanya seseorang yang telah mati dan hilang kemampuan bergeraknya serta tidak berfungsi anggota badannya mampu untuk memberi manfaat kepada dirinya apatah lagi kepada yang lain.Nabi Muhammad Sallalahu’alaihi wa sallam telah menafikan kemampuan manusia untuk melakukan sesuatu selepas mati,sabdanya:
إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث:صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له
Apabila mati anak Adam,terputus ‘amalannya kecuali tiga:Sedeqah jariyah,’ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang mendo’akannya.
Maka jelas di dalam hadith ini bahawa orang mati yang memerlukan do’a dan keampunan untuknya,bukannya orang hidup yang memerlukan doa dari si mati.Hadith ini telah menetapkan terputusnya amalan anak Adam selepas kematiannya,bagaimana kita boleh ber’itiqhod sesungguhnya orang yang mati itu hidup dan boleh berhubung dengan selainnya untuk meminta apa jua jenis permintaan,bagaimana kita boleh ber’itiqhod seperti itu??!!!!Orang yang mati tidak mungkin mendengar siapa yang mendoakannya sekalipun dia memanjangkan doanya,Allah Ta’ala berfirman:
وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ (13) إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ (14)
Mereka mengagungkannya dan bertawaf di perkuburan mereka lalu mendakwa sesungguhnya mereka bertawassul(menggunakan perantaraan) untuk mencapai hajat dan menghilangkan kesusahan.Sekiranya mereka semua yang jahil ini kembali kepada Al Quran dan Al Sunnah serta mendalami apa yang datang dari kedua sumber ini tentang doa dan tawassul,pasti mereka akan mengetahui apa yang dimaksudkan dengan tawassul yang haqiqi dan yang disyari’atkan.
Sesungguhnya tawassul yang haqiqi lagi masyru’ adalah yang berada di atas jalan ketaatan kepada Allah dan RasulNya dengan melaksanakan ketaatan dan menjauhi keharaman,mengikut jalan mendekatkan diri kepada Allah dengan amal soleh dan memintaNya dengan asma’(nama nama)Nya dan ketinggian sifatNya,ini semua merupakan cara mendekatkan diri kepada Allah dan jalan yang membawa kepada rahmat dan keredhaanNya.
Adapun bertawassul kepada Allah dengan pergi ke kubur orang yang telah mati lalu tawaf di sekelilingnya,menyerahkan atau mempersembahkan nazar mereka,merebahkan badan di hadapan pintu kubur agar dipenuhi hajat mereka dan dihilangkan kesusahan,maka ini bukanlah tawassul yang masyru’ bahkan ia adalah kesyirikan dan kekafiran.Wal’iyazu billah.
Hujah sebahagian manusia menggunakan tawassul ‘Umar bin Al Khattab dengan ‘Abbas Radhiallahu’anhuma,maka sesunggungguhnya ‘Umar bertawassul dengan do’a ‘Abbas bukan dengan dirinya(‘Abbas).Tawassul dengan do’a seseorang bukannya dengan orang itu sendiri!!dengan syarat mestilah masih hidup kerana tawassul dengan do’a orang masih hidup merupakan sebahagian dari jenis tawassul yang masyru’ dengan syarat orang yang kita tawassul dengannya adalah orang yang soleh.
Bagaimana seseorang yang pergi ke kubur orang yang telah mati lalu meminta kepada Allah dengan keberkatannya dan meminta pertolongan darinya sedangkan orang itu setelah matinya tidak memiliki dirinya sesuatu pun.Si mati juga tidak mampu untuk memberi manfaat kepada dirinya inikan pula memberi manfaat kepada orang lain!!!Tidak mungkin bagi seseorang yang sihat aqal fikirannya untuk menetapkan bahawasanya seseorang yang telah mati dan hilang kemampuan bergeraknya serta tidak berfungsi anggota badannya mampu untuk memberi manfaat kepada dirinya apatah lagi kepada yang lain.Nabi Muhammad Sallalahu’alaihi wa sallam telah menafikan kemampuan manusia untuk melakukan sesuatu selepas mati,sabdanya:
إذا مات ابن آدم انقطع عمله إلا من ثلاث:صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له
Apabila mati anak Adam,terputus ‘amalannya kecuali tiga:Sedeqah jariyah,’ilmu yang bermanfaat atau anak soleh yang mendo’akannya.
Maka jelas di dalam hadith ini bahawa orang mati yang memerlukan do’a dan keampunan untuknya,bukannya orang hidup yang memerlukan doa dari si mati.Hadith ini telah menetapkan terputusnya amalan anak Adam selepas kematiannya,bagaimana kita boleh ber’itiqhod sesungguhnya orang yang mati itu hidup dan boleh berhubung dengan selainnya untuk meminta apa jua jenis permintaan,bagaimana kita boleh ber’itiqhod seperti itu??!!!!Orang yang mati tidak mungkin mendengar siapa yang mendoakannya sekalipun dia memanjangkan doanya,Allah Ta’ala berfirman:
وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ (13) إِنْ تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ (14)
Dan orang-orang yang kamu seru (sembah) selain Allah tiada mempunyai apa-apa walaupun setipis kulit nipis.
Jika kamu menyeru mereka, mereka tiada mendengar seruanmu; dan kalau mereka mendengar, mereka tidak dapat memperkenankan permintaanmu. Dan dihari kiamat mereka akan mengingkari kemusyirikanmu dan tidak ada yang dapat memberi keterangan kepadamu sebagai yang diberikan oleh Yang Maha Mengetahui.
Surah Fathir:13,14
Allah menafikan terhadap mereka pemilikan dan pendengaran terhadap doa.Amatlah diketahui bahawa sesiapa yang tidak memiliki,dia tidak memberi dan sesiapa yang tidak mendengar,tidak menjawab dan tidak mengetahui.Ayat ini telah menjelaskan sesungguhnya setiap orang yang berdoa kepada selain Allah tidak kiralah apa jua sekalipun,maka sesungguhnya ia tidak mampu dicapai.Setiap apa yang diibadahi selain Allah,maka ibadahnya bathil.Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
وَلَا تَدْعُ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَنْفَعُكَ وَلَا يَضُرُّكَ فَإِنْ فَعَلْتَ فَإِنَّكَ إِذًا مِنَ الظَّالِمِينَ (106) وَإِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلَا كَاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (107)
Dan janganlah kamu menyembah apa-apa yang tidak memberi manfaat dan tidak (pula) memberi mudharat kepadamu selain Allah; sebab jika kamu berbuat (yang demikian), itu, maka sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk orang-orang yang zalim".
Jika Allah menimpakan sesuatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
Surah Yunus:106,107
Jelaslah bagi kita bahawa sesungguhnya setiap sesuatu doa yang dipohon kepada selain Allah tidak memberi manfaat dan mudharat.Oleh itu,apa faedahnya ??Ini merupakan penipuan ahli khurafat yang mengatakan:Kami pergi ke kubur fulan atau kami berdoa di kubur wali fulan dan berjaya mendapat apa yang kami inginkan.Maka sesiapa yang berkata seperti itu,dia telah berbohong ke atas Allah!!!Sekalipun dia mendapat apa yang dia inginkan,dia berhasil disebabkan salah satu dari dua sebab:
1)Jika sesuatu perkara itu mampu diusahakan oleh makhluk maka ini diperoleh dari syaitan kerana mereka senantiasa berada di kubur kerana tidak ada satu kubur atau patung yang disembahi melainkan adanya syaitan untuk mempermainkan akal manusia.Mereka yang bertawassul dengan wali wali ini ketika mana mereka telah menjadi sejenis dengan para penyembah patung berhala maka syaitan menyesatkan dan menyimpangkan mereka dari kebenaran sebagaimana syaitan menyesatkan para penyembah patung berhala dahulunya.Syaitan menyerupai orang yang mereka minta pertolongan dan berbicara dengan mereka sebagaimana syaitan berbicara dengan bomoh.Boleh jadi sebahagian dari tu adalah betul dan kebanyakan adalah tipu.Boleh jadi juga mampu untuk memenuhi hajat mereka dan menjauhkan mereka dari apa yang tidak mereka sukai mengikut apa yang mampu dilakukan oleh manusia.Mereka menyangka sesungguhnya syeikh atau wali yangkeluar dari kubur mereka dan melakukan perkara tersebut padahal hakikatnya ia adalah syaitan yang menyerupai wali tersebut untuk menyesatkan orang yang meminta pertolongan darinya sebagaimana syaitan masuk ke dalam patung dan berbicara dengan penyembahnya serta memenuhi sebahagian hajatnya.
2)Adapun sekiranya sesuatu itu tidak mampu dilakukan kecuali oleh Allah seperti hidup,sihat,kaya,miskin dan selainnya yang merupakan sesuatu yang khusus bagi Allah maka ini adalah taqdir yang telah ditulis oleh Allah 50000 tahun sebelum diciptakan langit dan bumi.Allah telah menetapkannya di waktu tersebut dan bukanlah dia berhasil disebabkan doa pemilik kubur sebagaimana yang mereka dakwa.
Dinasihatkan kepada orang yang mempunyai aqal untuk tidak membenarkan khurafat sebegini.Hendaklah seseorang insan itu memautkan hatinya kepada Allah dan menunggu hajatnya termakbul tanpa bergantung harap kepada makhluk kerana makhluk lemah terdapat pada mereka kejahilan dan kelemahan.Maka bagaimana seseorang boleh meminta hajatnya kepada makhluk sepertinya??Boleh jadi makhluk itu mati dan tidak mendengar,tidak melihat,tidak memiliki apa apa pun,bahkan dia tidak mapu untuk mengangkat satu zarah tanah yang memenuhi jasadnya.Tidaklah ini melainkan mata kesesatan,kejahilan dan penyelewengan dari kebenaran yang sebenar.Akan tetapi,syaitan telah mengaburi dan menghiasi manusia apa yang mereka tahu.Cukuplah amalan ini dianggap hina dan keji kerana pelakunya mengharap kepada makhluk dan berpaling dari Allah Jalla wa ‘Ala.Ini merupakan sebenar benar kebutaan mata dan kematian hati!!
Wallahu'alam
Muhammad Haikal bin Abdul Hamid
Mafraq,Jordan
Slots – Casino Site | Best Online Casino
BalasPadamSlots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. หาเงินออนไลน์ Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – 카지노 Casino Site. Slots kadangpintar – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots – Casino Site. Slots –